W dniach 2-8.09.2004 r. na terenie gminy Kętrzyn przebywała 34 osobowa grupa mieszkańców ze Związku Gmin Mauron w Bretanii. Goście z Francji korzystali z noclegów w prywatnych mieszkaniach osób na terenie Gminy Kętrzyn.

 

W czasie swojego pobytu zwiedzili najważniejsze obiekty turystyczne na terenie naszej gminy i najbliższych okolic. Biedaszkach Małych zwiedzili Piekarnię Mistrza Jana, w której odbyła się degustacja pączków i pieczywa oraz zakład produkujący maszyny i urządzenia dla rolnictwa POL MOT TUR .

  

Podczas pobytu goście z Mauron zetknęli się też z francuskimi akcentami. W Karolewie Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych prowadzi współpracę również z odpowiednią szkołą na terenie Bretanii, a centrum kształcenia Praktycznego w zakresie technologii produkcji mleka utworzono dzięki współpracy Z Francją.

 

 

W Nakomiadach Francuzi zwiedzali pałac (w tym dwukondygnacyjne piwnice) i park – spotkali się z francuskim zarządcą pobliskiego majątku.

 

W czasie uroczystego spotkania w Karolowie grupy francuskiej, mieszkańców Gminy przyjmujących gości, radnych Rady Gminy Kętrzyn i zaproszonych gości wójt Gminy Sławomir Jarosik tytuł Honorowego Obywatela Gminy Kętrzyn panu Jean-Marie Desgrees du Loû.
Podczas oficjalnych rozmów omówiono zakres dalszej współpracy w następujących tematach:
- oświaty, kultury i sportu,
- rolnictwa i agroturystyki,
- wymiany gospodarczej.
W wyniku przeprowadzonych rozmów przewidziano wymianę młodzieży szkolnej już w maju 2005 roku oraz wymianę informacji podawanych przez biuletyny: Związku Gmin Mauron i Gminy Kętrzyn. Goście z Francji wykazali zainteresowanie przyjazdami do Polski grup myśliwych i wędkarzy.

 

     Śluza ukończona i sprawna. Długość 46m, szerokość 7.5m, spadek poziomu wody 10.3m. W odległości 300 metrów przed śluzą zbudowano jaz, a nad jej dolnymi wrotami most drogowy.

 

Całkowita długość Kanału wynosi 51.3km, z tego 22km na obecnym terenie Polski. Sztucznie stworzone koryto (wykopy, nasypy) ma długość 48 km, pozostałe 3.3km to odcinek prowadzący przez J. Rydzówka. Na odcinku do J. Rydzówka szerokość Kanału wynosi 20m, głębokość około 1.5m (przewidywano na nim żeglugę statków do 240t wyporności). Nad Kanałem zbudowano 3 mosty kolejowe, 8 drogowych i 3 groble ziemne, niektóre z nich zostały wysadzone w powietrze przez Niemców w styczniu 1945.

 

Różnica poziomów pomiędzy J. Mamry a rzeką Łyną wynosi 111.2m. Aby ją pokonać, na Kanale zaplanowano 10 śluz i 2 jazy, wszystkie o napędzie ręcznym. Po bokach śluz planowano zainstalowanie turbin o łącznej mocy elektrycznej 13MW. Licząc od wypływu Kanału z J. Mamry, jazy zbudowane zostały na 3.3 kilometrze w Leśniewie i 9km w Guji. Oba jazy mają szerokość (światło) równe szerokości kanału. Na terenie Polski znajduje się 5 śluz komorowych, o różnym stopniu wykończenia. Całkowicie ukończona jest tylko śluza Guja (Piaski) na 9.3km.

 

Budowle hydrotechniczne Kanału Mazurskiego są formalnie uznane za obiekty zabytkowe

 

W zamyśle budowniczych Kanał Mazurski służyć miał jako droga wodna od Wielkich Jezior Mazurskich do rzeki Pregoły i dalej do Bałtyku, a dodatkowo pomóc w osuszeniu 17 tysięcy hektarów mazurskich łąk. Planowano używanie go również do produkcji energii elektrycznej.

 

 

Pierwotna idea budowy Kanału powstała już około roku 1865. Jak na owe czasy było to niezwykle śmiałe przedsięwzięcie hydrotechniczne, zakładające wiele unikalnych nowych rozwiązań. Ostatecznie budowę rozpoczęto w roku 1911, ale w 1914 przerwano ją ze względu na wybuch wojny. Prace wznowiono w 1934 i prowadzono do 1940, kiedy zostały ponownie wstrzymane. Materiały i sprzęt pozostawały jeszcze przez pewien czas na placu budowy, ale po 1945 robót nie kontynuowano, oficjalnie uznano całą konstrukcję za nieopłacalną i ostatecznie jej zaniechano.
Opis zaczerpniety ze strony http://www.fuw.edu.pl/aw2p2/sub/k/kanal_mazurski/kanal_sluzy.html