Linia kolejowa Kętrzyn-Węgorzewo oddana została do użytku w dniu 1 lipca 1907 r. W czasie II wojny światowej używana była do celów wojskowych. Istniejący na terenie gierłoskiego lasu przystanek kolejowy Gierłoż przebudowano na potrzeby kwatery Hitlera Wilczego Szańca poprzez dobudowanie drugiego toru przelotowego i bocznicy odstawczej oraz zbrojonych zabudowań dworcowych. W czasie funkcjonowania kwatery z linii tej korzystały pociągi:
- kurierskie na trasie Berlin - "Wilczy Szaniec" - OKH "Anna" w Mamerkach (była kwatera niemieckiego dowództwa Wojsk Lądowych) - 2 naprzemienne składy specjalne
- salonki przewożące dostojników własnych i z innych państw w tym pociąg specjalny Hitlera "Ameryka".
- drezyna motorowa składająca się z dwóch wagonów odpowiednio drugiej i trzeciej klasy kursująca pomiędzy "Wilczym Szańcem" a kwaterą OKH w Mamerkach (po drodze skład zatrzymywał się na przystanku kwatery Lammersa w lesie koło Radziej). - pociągi towarowe dowożące z Kętrzyna robotników Organizacji Todt i materiały budowlane
Na nowo wybudowanej bocznicy w Kamionku Wielkim stacjonował pociąg specjalny ministra spraw zagranicznych III Rzeszy Joachima Ribbentropa "Westfalen". W tym czasie Ribbentrop miał swoją siedzibę w pobliskim pałacu Lehndorffów w Sztynorcie. W 1945 szyny z odcinka linii kolejowej Kętrzyn - Węgorzewo (jak i z wielu innych) zostały w ramach zorganizowanej akcji wywiezione do ZSRR. W 1948 na trasie tej ułożono nowe szyny, a 18 stycznia 1949 uruchomiono kolejowe połączenie Kętrzyna z Węgorzewem. (Później nowe szyny ułożono na odcinku Reszel - Sątopy-Samulewo). Po 1945 na odcinku tym od strony Kętrzyna były następujące przystanki kolejowe: Czerniki, Parcz, Radzieje, Kamionek Wielki, Przystań. Budynki przystanków w większości oparte były na tym samym założeniu architektonicznym. Około 2000 budynki przystanku w Czernikach zostały całkowicie rozebrane. Pociągi osobowe na tej linii kursowały do 30 maja 1992, a towarowe do 2000. Do 2001 r. do "Wilczego Szańca" przyjeżdżały pociągi turystyczne z Niemiec. W dniu 16 lipca 2003 trasą tą przejechał szynobus z prędkością przeciętną 60 km/h. Część opisywanej linii kolejowej na odcinku Kętrzyn - Karolewo była używana do 2005 na potrzeby Stacji Przesypowej Cementu w Karolewie. Obecnie są plany uruchomienia linii ponownie w celach turystycznych, o co od kilku lat zabiega Stowarzyszenie Hobbystów Kolejowych. Stowarzyszenie w tym zakresie wspierane jest przez Starostwo Powiatowe w Węgorzewie.
Jubileusz 100-lecia linii kolejowej nr 259 uroczyście obchodzony będzie 1 lipca 2007. W Węgorzewie odbędą się m.in. zawody na drezynach i występy artystyczne. Na dworcu PKP w Węgorzewie wykorzystywanym w znacznej części przez Muzeum Kultury Ludowej prezentowana będzie okolicznościowa wystawa. Stoiska promocyjne linii kolejowej otworzone będą w Węgorzewie, Gierłoży i Kętrzynie. Na trasie Węgorzewo-Kętrzyn przejedzie pociąg specjalny z platformą na której będzie grała orkiestra bigbandowa. Na dworcu PKP w Kętrzynie prezentowana będzie wystawa taboru kolejowego.
(W tekście wykorzystano informacje podane w Wikipedii. as)