Linia kolejowa Kętrzyn - Węgorzewo oddana została do użytku w dniu 1 lipca 1907. W czasie funkcjonowania "Wilczego Szańca" z linii tej korzystały pociągi specjalne: wahadłowe na trasie Berlin - kwatera główna Hitlera w "Szańcu" i Kwatera Naczelnego Dowództwa Wojsk Lądowych "Anna" w Mamerkach, kurierskie salonki przewożące dostojników własnych i z innych państw, pociągi towarowe dowożące robotników Organizacji Todt i materiały budowlane. Pomiędzy "Wilczym Szańcem", a kwaterą "Anna" kursował pociąg motorowy składający się z dwóch wagonów, po drodze zatrzymywał się na stacji kwatery Lammersa. Na bocznicy stacji kolejowej Kamionek Wielki stacjonował pociąg specjalny ministra spraw zagranicznych Rzeszy Ribbentropa "Westfalen".
W tym czasie Ribbentrop miał swoją siedzibę w Sztynorcie. W 1945 r. szyny z odcinka linii kolejowej Kętrzyn - Węgorzewo (jak i z wielu innych odcinków) wyjechały do ZSRR. W 1948 na trasie tej ułożono nowe szyny, a 18 stycznia 1949 uruchomiono kolejowe połączenie Kętrzyna z Węgorzewem.
Po 1945 r. na odcinku tym od strony Kętrzyna były następujące stacje kolejowe: Czerniki, Parcz, Radzieje, Kamionek Wielki, Przystań i Węgorzewo. Pociągi osobowe na tej linii kursowały do 30 maja 1992, a towarowe do 2000. Do 2001 r. do "Wilczego Szańca" przyjeżdżały pociągi turystyczne z Niemiec. W dniu 16 lipca 2003 trasą tą przejechał szynobus z prędkością przeciętną 60 km/h. Część opisywanej linii kolejowej na odcinku Kętrzyn - Karolewo była używana do 2005 na potrzeby Stacji Przesypowej Cementu w Karolewie. Obecnie o przywrócenie ruchu na tej linii stara się Stowarzyszenie Hobbystów Kolejowych. W pierwszym etapie będą wybudowane perony m.in. w Wilczym Szańcu. Jeśli plany projektu uruchomienia linii turystycznej o wielkim znaczeniu dla całego regionu zostaną zrealizowane, to jeszcze w tym roku ruszy tu kolej retro.
Warto odwiedzić: http://www.shk.org.pl
(W tekście wykorzystano informacje podane w Wikipedii).